- Aktuality
- Pavel Rejchrt: Komerční prostory na projektech neopouštíme, radši pomáháme nájemníkům
Pavel Rejchrt: Komerční prostory na projektech neopouštíme, radši pomáháme nájemníkům
Rozvoj obchodů a služeb má v našich projektech své místo od samého začátku budování jednotlivých lokalit. Už první obyvatelé v prvním domě potřebují v sousedství večerku, pizzerii nebo kadeřníka. V pokročilejších fázích přibývají supermarkety, květinářství nebo prádelny. Komerční služby doplňují i některé veřejné, na které má každá nová čtvrť specifické požadavky. Jak do lokality přivést život a hlavně ho v ní udržet, popisuje spoluzakladatel FINEPu Pavel Rejchrt, který má ve všech našich lokalitách správu komerčních prostor na starosti.
Jak se staráme o občanskou vybavenost na našich lokalitách?
Dnešní koncept je takový, že nebytové prostory v parterech bytových domů našich velkých a rozvojových lokalit si necháváme a hledáme nájemníky. Na začátku existence FINEPu jsme nebytové prostory prodávali podobně jako byty, rychle se ale ukázalo, že to není dobrá strategie, protože jsme tak ztráceli možnost ovlivnit, co v těch nebytových prostorech bude. Postupně jsme si proto vyvinuli vlastní systém správy, který je na jedné straně vůči obchodníkům poměrně přísný, ale na druhé se snaží jim podnikání co nejvíce usnadnit.
Jakým obchodům a službám se v rezidenčních čtvrtích daří?
Máme vysledováno, že už od prvních etap se uživí večerka, kavárna, kadeřník, kosmetický salon. Restaurace máme nejčastěji asijské nebo pizzerii. Ty mají výhodu, že si tam lidé mohou vyběhnout a odnést si jídlo domů. V Britské čtvrti je třeba Kolkovna, to je super franšíza, ale neuživí se nám všude, důležitá je pro ni spádovost. Vypíchl bych také naši spolupráci se sítí samoobslužných prádelen Lavor, ve kterých se dá vyprat velké prádlo – peřiny, deky a podobné. To je fajn pro obyvatele menších bytů s malými pračkami. Jak se lokalita postupně zahušťuje, doplňují večerku v pozdějších fázích projektu větší řetězce. Třeba na Harfě je Albert.
Vedle těchto obecných služeb se pak snažíme naplnit i specifické potřeby, které má každá lokalita jiné. Osvědčila se nám spolupráce s místními městskými částmi, které vědí nejlépe, co je v okolí potřeba. Někde můžeme vybudovat ordinaci, na Barrandově chyběla pošta, tak máme franšízu České pošty, na Malém háji potřebovali dětský koutek, takže tam podporujeme dětský koutek.
Když jste zmiňoval tu přísnost, jaká máme pro naše nájemníky kritéria?
Každý zájemce musí doložit historii nebo prokázat nadšení pro věc a nápad. Prochází individuálními pohovory s vedením obchodního oddělení, na kterých musí předvést, že je spolehlivý partner pro nás i naše rezidenty. Neexistuje, abychom měli anonymní nájemníky, se kterými nepěstujeme žádný vztah. Potřebujeme znát jejich potřeby, abychom s nimi mohli komunikovat a efektivně jim s rozvojem podnikání pomáhat.
S čím vším můžeme obchodníkům pomoci?
Vzhledem k tomu, že lokality budujeme postupně po jednotlivých etapách, první nájemníci v čerstvě dokončených prostorách nemají na růžích ustláno. Většina nájemníků potřebuje na začátku pomoci se zařízením. Zajišťujeme jim specifické stavební úpravy a pomáháme s marketingem v lokalitě. Přizpůsobujeme jim ukazatele, pomáháme s výrobou a roznáškou letáků a taky jim za výhodných podmínek poskytujeme prostor na billboardech, které máme dlouhodobě nasmlouvané. Začínáme sníženým nájemným, které postupně roste, jak se lokalita zahušťuje.
Která z našich lokalit je aktuálně nejlépe občansky vybavená?
To se asi nedá říct. Každá čtvrť má svoje specifika, své specifické klienty a taky vztah k jinému kousku Prahy. Možná stojí za to vypíchnout Britskou čtvrť. Vybudovali jsme zde úplně nové funkční náměstí přímo na metru, na to jsme pyšní.
O kolik prostor se teď na našich lokalitách staráme?
Obchodních jednotek máme mezi 25 a 30. V hotových projektech máme plno. V dokončovaných projektech ve Štěrboholech a na Barrandově nějaké příležitosti ještě budou. Zájemci se můžou obrátit na naše obchodní oddělení. K nebytovým prostorám, o které se na lokalitách staráme, počítám i venkovní hřiště a sportoviště. Na každé lokalitě je alespoň jedno.
Jak se vede i zavedeným službám poslední tři roky, kdy se svět několikrát zastavil kvůli covidu?
Situace našich nájemníků se neliší od zbytku trhu, poslední tři roky bojují se stejnými problémy jako ostatní. Drobní obchodníci nemůžou moc utrácet za právníky a daňové poradce. Proto se jim snažíme poskytovat potřebné poradenství. Pomáhali jsme jim s vyřízením covidových dotací, odložením splátek úvěrů a podobnými věcmi.
Hřiště a sportoviště se živí jak?
U těchto částí občanské vybavenosti se nám nevrátí ani náklady na stavbu, kalkulace je nastavená tak, aby se z případného vstupného pokryly jen údržba a úklid. Přesto věříme, že je dobré je na lokalitách mít. Máme s tím už velké zkušenosti, lidé si to pochvalují a odlišuje nás to od konkurence. Třeba na naši venkovní posilovnu v Britské čtvrti, která je zdarma pod širým nebem, dojíždějí lidé z celého Západního města. Stavba další takové pak začne letos na Malém háji.
Už je jasné, jak přesně bude vypadat historická budova se službami na Pergamence?
Stále jsme ve fázi příprav a hledání. Potřebujeme zde skloubit tři poměrně náročné požadavky. Budova je památkově chráněná a budoucí využití musí splňovat určitá kritéria. Služby, které do lokality přivedeme, musí odpovídat charakteru Prahy 7, která je náročnější ve svých potřebách. V neposlední řadě se provoz v budově musí uživit. Takže nespěcháme a pečlivě to promýšlíme.
Už víme, čím chceme ve službách čelit výzvám zelené budoucnosti?
Na jedné z našich budoucích lokalit už nově počítáme s konceptem carsharingu. I tady ctíme pořád to samé pravidlo. V lokalitách chceme rozvíjet věci, které tam lidé skutečně potřebují a které se tam uživí. To platí i pro výzvy budoucnosti.
Komerční prostory na náměstí Olgy Scheinpflugové jsou již k pronájmu
V jižní části nového náměstí na Barrandově vznikná 11 obchodních jednotek. Máte podnikání, které volá po nové provozovně? Napište nám.
12. 7. 2022